Doh (2023) | Review Movie

Doh (2023) | Review Movie

Filem : Doh
Produksi : Indigo Films
Pengarah : Ariff Zulkarnain, Haris M. Nor
Penulis Skrip : Ariff Zulkarnain, Haris M. Nor
Network : Tonton/ Netflix
Tayangan : 16 September 2023
Durasi : 1 jam 27 minit
Pelakon : Syafiq Kyle, Fabian Loo, Sheryln Seo, Aida Amron, Fariz Isqandar, Fatimah Abu Bakar, Taqim Zaki, Nasir Jani, Nik Rifaie, Azhar Zainal, Syed Irfan

SINOPSIS:
Kisah perjalanan Faiz yang tersepit dengan tanggungjawab dalam menerajui bakeri yang diwarisi dari bapanya. Situasinya menjadi lebih rumit apabila sebuah bakeri moden yang sangat popular muncul di sekitar kawasan tersebut.

Doh (2023) | Review Movie

Filem Doh mengisahkan keluarga Faiz (Syafiq Kyle) mempunyai sebuah kedai roti yang menjadi warisan dan kegemaran penduduk setempat. Faiz tidak berhasrat untuk mengambil alih kedai bapanya sebab dia mempunyai komitmen kerja di Kuala Lumpur, lagi pula dia balik ke Ipoh pun sebab bapanya meninggal dunia.

Faiz mencadangkan kepada ibunya supaya mengambil kerja tapi Mak Aini (Fatimah Abu Bakar) tak bersetuju. Disebabkan Mak Aini berkeras juga nak buat roti so Faiz stay selama seminggu tu menjaga kedai bapanya.

Ramai yang mengadu rasa roti yang dibuat oleh Faiz tak sedap macam roti yang dibuat oleh arwah bapanya so ramai pelanggan yang lari beli roti di kafe berhampiran kepunyaan Yap (Fabian Loo). Hal ini membuatkan Faiz tak puas hati dan perlu buat sesuatu.

Doh (2023) | Review Movie

watak Faiz sebagai abang sulung memang tinggi juga egonya dan selalu rasa diri betul tanpa mengambil peduli pendapat orang lain. kat sini jadi konflik antara dia dengan adiknya yang bongsu, Fathul (Fariz Isqandar) yang banyak menghabiskan masa dengan jamming bersama kawan-kawannya. tapi aku suka Mak Aini sebab dia tak pernah larang minat anak-anak tapi dalam masa yang sama dia pandai psiko dan slow talk dengan anak-anak dia.

Isu dengan bisnes bakery ni adalah rasa roti yang dihasilkan Faiz dah tak sama dan juga wujud persaingan dari kafe lain. tak faham kenapa Faiz tak cuba improve roti dia bila pelanggan mengadu tak sedap tapi sibuk pergi marah Yap sebab curi resepi dan jual roti yang sama macam kedai dia. tapi itulah pelik juga bila kat ending pandai pula Faiz buat roti rasa yang sama maybe awal-awal tu dia tak ikhlas kot nak berniaga. pastu sibuk keluar dating dengan Lisa.

Baca juga: Drama One Cent Thief lakonan Syafiq Kyle dan Fabian Loo


filem Doh ni menarik juga dengan mesej dan nilai kekeluargaan yang diselitkan walaupun plot dan jalan ceritanya simple. banyak watak yang best macam Farah yang selalu positif macam Mak Aini dan JP lakonan Taqim Zaki, seriusly Taqim Zaki kalau menyelit kat mana filem dan drama mesti watak dia slay habis. Overall, filem yang ringan dan menghiburkan untuk tontonan santai.

Post a Comment

0 Comments