Dear Pak Cik Garang by Hash Aulia | Ebook Review

Dear Pak Cik Garang by Hash Aulia | Ebook Review

Tajuk : Dear Pak Cik Garang
Penulis : Hash Aulia
Mukasurat : 325
Penerbit : HA Novels Publication
Terbitan : Disember 2020

Kisahnya Zhen dapat tangkap tunangnya bersama lelaki lain lagi beberapa minggu majlis pernikahan mereka. Zhen kemudiannya membuat keputusan berkahwin dengan Ellys, adik kepada kawan baiknya. Banyaklah andaian negatif apabila Zhen menukar pengantin perempuannya saat akhir dan orang yang paling kuat menentang adalah ibu dan adiknya.

Elly panggil Zhen dengan panggian pakcik disebabkan jarak usia mereka 15 tahun pastu imej Zhen yang berjambang. sikap terlalu selamba Zhen ada masanya buat Zhen selesa dan slowly terjatuh cinta dengan isteri sendiri.

Konflik dalam cerita ini bila Ellys terpaksa tinggal dengan keluarga Zhen. Dek kerana terlalu sibuk dengan kerja, Zhen tak sedar yang ibu dan adiknya mendera El. pastu bapa tiri Zhen pula kemain gatal, habis semua perempuan nak dirembatnya. sadis juga keluarga  Zhen ni.

Overall, jalan ceritanya agak menarik tapi simple sangat sesuailah untuk bacaan santai cumanya kalau  plot dan watak Elly dikembangkan lagi maybe lebih menarik.

**MY RATING : 3.5/ 5**

Baca juga : Novel Seandainya Aku by Hash Aulia


“Ambillah adik aku kalau kau nak. Kahwin dengan dia. Penat aku nak jaga. Nakal sangat.” - Eman

Eman menawarkan adik sendiri kerana serabut. Dan dia pula, seakan ada jalan terhampar untuk keluar daripada masalahnya. Lantas, tawaran Eman dia cuba pertimbangkan. Namun, ada satu masalah besar.

Beza umur! 15 tahun jarak beza. Sah-sah perangai pun berbeza. El yang tak matang. El yang nakal. El yang tak dengar cakap. Dan El yang menyusahkan. Buat Zhen rasa, ada perasaan menyesal terselit setiap kali El buat perangai.

“Macam mana you boleh langgar kereta orang? Keluar parking je kut, El.”
“El tak nampak, pakcik. Kereta besar sangat.”

Masalah kedua, El suka sangat panggil dia pakcik. Buat dia rasa, dia berkahwin dengan anak saudara sendiri pulak. Setiap tingkah laku, jadi terbantut.

Nak bersweet-sweet, rasa geli. Apatah lagi, nak mintak hak sebagai suami. Silap haribulan, orang cakap dia Phedophile. Penderaan seks atas kanak-kanak. Niaya!

Hari berganti hari. Tanpa sedar perasaan sayang mula wujud. Cinta mula berputik. Dan dia tak mampu kawal diri sendiri. Apatah lagi, El mula meminta hak sebagai isteri dan mempertikaikan tanggungjawabnya sebagai suami.

“Berapa pun beza umur kita, awak tak boleh abaikan hak saya sebagai isteri. Kalau awak tak anggap saya seorang isteri, better awak lepaskan saya. Just divorce me. Senang.”

Never! Bercerai tak akan sesekali. Langkah mayat dia dulu. Namun, perasaan malu dan geli, dia tak mampu nak hapuskan dari diri sendiri.

“I love you. But.... just wait a little longer.”
“Susah sangat ke awak nak anggap saya isteri? Sampai bila awak nak anggap saya macam adik? I’m your wife, Zhen.”
“Tunggu setahun je lagi.”
Malangnya...El tak sesabar yang Zhen fikirkan. Di saat Zhen kantoi dengan bekas tunang, hanya satu je dalam fikiran El.

Zhen tak pernah mencintai dia. Pakcik Garang tu cuma menggunakan dia sebagai penyelesaian masalah. Lantas, dengan hati yang ralat berbalut duka, Ellys melangkah pergi meninggalkan sesuatu yang tak pasti.

Dan di saat kehilangan, barulah Zhen mengerti. Cinta itu, tak mengenal umur. Tapi, segalanya sudah terlambat. Ellys sudah pergi jauh dari hidupnya.

Post a Comment

0 Comments