CallSign: Enigma by Dhiya Zafira | Review Novel

CallSign: Enigma by Dhiya Zafira | Review Novel

Novel : Callsign: Enigma
Penulis : Dhiya Zafira
Mukasurat : 539
Penerbit : Poreng Kertas Publication
Terbitan : Mei 2024

Siri Komando karya Dhiya Zafira kembali dengan CallSign: Enigma, kisah Mejar Adam Luqman dengan Aadya Juwita a.k.a AJ. Pertemuan pertama mereka berlaku apabila Luqman menyelamatkan AJ yang diculik dan menjadi mangsa kemalangan jalan raya.

Pertemuan seterusnya berlaku enam bulan kemudian apabila AJ terlibat dalam latihan ketenteraan dan bermula dari situ mereka mula berhubung. Luqman cuba melindungi AJ yang sering diancam bahaya dengan menyiasat motif dan dalang di sebalik kejadian culik dan bahaya yang menimpa pada AJ.

banyak persoalan menarik dari awal tentang apa yang terjadi dalam hidup AJ. disebabkan latar belakang keluarga AJ ni bukan orang biasa-biasa, aku terfikir juga maybe ada konspirasi berkaitan harta. sampai di pertengahan cerita macam boleh teka konflik sebenar tapi itulah penulis cuba mengelirukan siapa dalang sebenarnya.

kisah cinta Abam Luke dan AJ sangat menarik, kalau siri sebelum ni lebih kepada melodrama sikit tapi vibe buku ni lebih kepada light rom-com yang matang. dari awal cerita aku dok tersengih-sengih dengan Luqman, kenapa comel sangat wei. dalam banyak benda kenapa abam komando yang gagah takutkan kucing pastu dah satu hal cemburu dengan si Luna sebab dapat lebih perhatian dari AJ dan kesian terpaksa mengalah dengan Luna sebab sayang AJ punya pasal.

macam biasalah siri komando ni tak lengkap kalau tak selit sekali pasal Jimmy, Riz, Helmi dan Eddie yang tak habis membahan Luqman tapi dalam masa yang sama turun membantu bila Luqman ditimpa masalah. lagi satu yang best banyak pula cameo muncul, rasa nak repeat baca Haq balik. ok next kita tunggu kisah Hayat dan Adriana pula.

lately ni asyik baca cerita sedih drama sedih, hidup sendiri pun sedih. terima kasih kepada cik penulis sebab buat kita tersenyum tersengih baca kisah Luqman dan AJ yang menghiburkan. Overall, ⭐⭐⭐⭐⭐!!

Baca juga:


“AJ... lari... selamatkan diri.”

Hampir setiap malam dihantui igauan buruk itu. Saban malam juga dia terjaga ketakutan. Emosi jadi berantakan. Bingung dan melemaskan jiwa. Lalu, apa yang berlaku sebenarnya?

Bila terselamat daripada satu penculikan, kesedaran mula timbul. Dia tidak boleh berdiam diri lagi. Dia harus mencari jawapan atas setiap persoalan. Merungkai teka-teki yang bertebaran.

Hanya seorang yang mampu membantunya memecah segala kebuntuan. Insan yang menyelamatkannya pada malam itu.

Mejar Adam Luqman. Patriot. Berdisiplin tinggi. Enigma.

Berada pada suatu masa, tempat dan keadaan yang salah membawa dia mengenali seorang gadis yang dipanggil, AJ. Atas dasar tanggungjawab, dia menyelamatkan gadis itu.

Namun pertemuan yang bermula dengan sesuatu yang manis, akhirnya membuka lebih banyak halangan dan cabaran yang meragukan.

Bagi Luqman dan AJ, apabila gagal dalam perjuangan, bukan alasan untuk mereka terus menyerah dan berputus asa. Kemenangan itu pasti memihak pada mereka yang percaya.

“Ada kalanya manusia memakai banyak jenis rupa. Jangan mudah tertipu dengan apa yang ada di depan mata.”

Post a Comment

1 Comments