Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

Title : Medical Examiner Dr Qin
Director : Xu Ang
Screenwriter : Yang Zhe
Network : Sohu TV
Release Date : 13 October 2016
Episodes : 20
Duration : 40 minutes
Genre : Mystery, Medical
Cast : Zhang Ruo Yun, Jiao Jun Yan, Li Xian, Qian Bo, Qu Jing Jing, Owen Cheng, Liu Zi He, Jian Yi

SYNOPSIS
Qin Ming's assistant resigned because of his unbearable and quirky temper. Li Da Bao of the Department of Mark Inspection was ordered to join the working group. At the beginning, Qin doesn't trust the girl but later he finds that she has very good reasoning and observation capabilities, and has a very sensitive sense of smell. The critical Qin decides to have her on board. Later on, Qin along with his detective friend Lin Tao and assistant Li Da Bao uncover a variety of bizarre cases.

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

Medical Examiner Dr Qin sebuah drama penyiasatan jenayah yang lebih fokus pada bidang forensik mengisahkan Qin Ming (Zhang Ruo Yun) seorang doktor forensik yang berpewatakan sangat serius dan ramai pembantunya resign sebab tak tahan dengan perangai dia yang tak berapa mesra rakyat.

Qin Ming sangat suka dengan kerja dia sampai dia mention lagi senang cakap dengan mayat daripada manusia. padanlah tak ada kawan. kawan dia yang rapat dengan pun Lin Tao yang selalu bekerjasama bersama menyelesaikan kes dan suatu hari dia menerima seorang pembantu wanita bernama Li Da Bao.

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

Lin Tao (Li Xian) seorang pengawai polis yang selalu bekerjasama dengan Qin dalam menyelesaikan kes jenayah. Dia dah lama kenal Qin Ming so dia boleh faham dan kenal perangai Qin Ming macam mana. 

Perwatakan mereka juga sangat berbeza, kalau Qin Ming jenis serius memanjang tapi Lin Tao pula selalunya sangat relaks dan menghiburkan keadaan.

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

Manakala Li Da Bao (Jiao Jun Yan) pula merupakan pembantu baru Qin Ming. waktu mula masuk kerja agak kesian juga dengan Da Bao sebab Qin Ming macam pandang rendah pada dia tapi dia berjaya buktikan kecekapan dirinya dalam menyelesaikan setiap kes. Qin Ming pun start nampak kebolehan Da Bao dan terima dia sebagai rakan sekerja.

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

Drama ni bermula dengan penemuan tulang manusia dalam sewer oil yang membawa mereka kepada kes pembunuhan yang kejam. best juga tengok Qin Ming, Lin Tao dan Da Bao bergabung tenang untuk menyelesaikan kes tersebut.

tapi bila masuk episode 6 aku start lost dengan jalan ceritanya sebab plot ni terlalu fokus pada jenayah dan forensik. aku lost sebab tak boleh faham pasal teori forensik ni semua, feeling dia macam kau tengok member kau sembang pasal kerja tapi kau tak faham sepatah haram pun diorang cakap pasal apa..haha

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

bagi aku plot yang menarik tentang misteri latar belakang Qin Ming. kisah semakin menarik apabila Qin Ming menyiasat kes kematian bapanya yang membunuh diri dan bapa dia tinggalkan surat bunuh diri mengatakan rasa bersalah sebab melakukan kesilapan dalam penyiasatan.

Qin Ming dapat satu petunjuk yang bapanya dibunuh dan dia cuba mencari siapa pembunuh tersebut. Qin Ming akhirnya berjaya menjejaki pembunuh tersebut tap belum sempat pun bertemu, pembunuh tersebut telah dibunuh oleh seseorang yang merancang membalas dendam pada Qin Ming dengan menggunakan sejarah silam Qin Ming.

persoalannya, apakah motif dalang kejadian tersebut?

Medical Examiner Dr Qin (2016) | Review Drama

bila sampai ke pengakhiran cerita, banyak flaw dalam plot dia dan aku tak nampak sebab yang kukuh atau alasan yang logik untuk pembunuh ni balas dendam pada Qin Ming maybe sejenis psiko juga kot.

tapi overall, lakonan dan chemistry antara tiga watak utama ni sangat best dan banyak menyelamatkan keadaan. walaupun mempunyai personaliti yang berbeza tapi terhibur juga tengok perangai masing-masing dalam menyelesaikan setiap kes jenayah yang berlaku.

Post a Comment

1 Comments

  1. enjoy tengok drama ni...walaupun kes bunuh tu mcm gross sikit....rasanya ending dia mcm tergantung...

    ReplyDelete