The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

Title : The Bride Of Naga
Director : Sant Srikaewlaw
Network : GMM One/ Netflix
Release Date : 4 September 2023
Episodes : 19
Duration : 70 minutes
Genre : Romance, Fantasy
Cast : Tre Porapat, Green Ausadaporn, Kong Wittaya,  Petch Boranin, Yingying Sarucha, Num Sornram, Unda Kulteera, Arnuttaphol Sirichomsaeng

SYNOPSIS:
An epidemic of an unknown disease that gives children in Phanom Nakha strange snake-like scales leads Dr. Benedict to research the phenomenon. Asia, a medical illustrator, is chosen to help him with this. Along the way, the two meet Phumkhaobin, a lively but mysterious man and younger brother to Asia's friend Pheka. When joining the research, Asia couldn't have imagined that she would not only meet mysterious Phumkhaobin but also become involved in the mysterious legend of a village where people worship serpents.


Dah banyak kali ternampak drama The Bride Of Naga tapi malas nak masuk dalam watchlist pastu baru perasan hero dia Tre Porapat. haruslah kita tengok sebab minat dia dalam Wayla Kammathep, tengok cite tu aishhh cair betul dengan acting dan dia punya renungan mata tu.

Baca juga : 

The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

The Bride Of Naga mengisahkan Asia (Green Ausadaporn) seorang doktor di Bangkok. Suatu hari kawan baiknya meninggal dunia, Asia nak teruskan kerja kawan baiknya merungkai penyakit misteri yang merebak pada kanak-kanak di sebuah kampung terpencil bernama Phanom Nakha.

Asia menyertai pasukan perubatan khas yang diketua oleh Dr Prida. Kerja ni mencabar juga sebab keluarga pada semua kanak-kanak ini lebih percaya cakap tok bomoh kononnya utusan raja Naga yang menjadi kepercayaan penduduk setempat dari mencuba perubatan moden.

Sebelum Asia masuk ke kampung tersebut tiba-tiba muncul seorang lelaki bernama Anantachai (Tre Porapat) dan memberi amaran kepada Asia supaya tidak pergi ke Phanom Nakha, biasalah drama kan mana mahunya Asia nak dengar amaran tersebut. bila masuk ke kampung tersebut banyak benda pelik dan bahaya yang menimpa dirinya,  setiap kali itu juga Anantachai akan muncul dan melindungi Asia.

The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

Dipendekan cerita Anantachai adalah raja naga dan Asia pula kelahiran semula Ananchalee yang merupakan kekasihnya.

Sebenarnya berlaku perebutan kuasa antara Anantachai dan abanngnya, Anekchat (Petch Boranin). Anekchat tak puas hati bila Anantachai lebih kuat dan jadi raja naga padahal dia kan abang sepatutnya dialah lebih layak.

so Anekchat membuat onar dengan menghancurkan percintaan Anantachai dan Ananchalee. Ananchalee terpengaruh dengan rancangan jahat Anekchat dan ingat dirinya dicurangi lalu membunuh diri dan letakkan sumpahan pada dirinya supaya tidak mencintai Anantachai pada hayat akan datang.

Anantachai cuba mendapatkan balik cintanya setiap kali Ananchalee dilahirkan semula tapi tidak mudah disebabkan sumpahan tersebut. apa yang boleh dia buat adalah melindungi Asia dan buat Asia percaya pada dirinya.

The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

Walaupun beribu tahun berlalu, Anantachai tak dapat nak bunuh Anekchat sebab si Anekchat licik, dari awal lagi dia sembunyikan sumber tenaga dia tanpa dapat dikesan oleh Anantachai. bila Asia kembali semula ke Phanom Nakha, Anekchat secara perlahan dapat balik kuasa dia.

Anekchat memang tak boleh tengok Anantachai hidup senang makanya dia menjadikan Asia sebagai sasarannya untuk membalas dendam.

Anekchat dibantu oleh Sowanne (Yingying Sarucha) yang merupakan pembantu Anantachai. Sowanne dah lama suka Anantachai tapi cintanya tak dibalas. oleh sebab itu dia bekerjasama dengan Anekchat untuk menghapuskan Asia dan mendapatkan cintanya.

The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

Sepanjang di Phanom Nakha, Asia ditemani oleh kawan baiknya, Nupuk (Kong Wittaya) yang ada hati kat dia dan Sittha. banyaklah cabaran dan bahaya yang dihadapi oleh Asia untuk menyelamatkan kanak-kanak yang terjejas.

Anantachai dari awal lagi dah beri amaran kepada Asia jangan percaya kepada sesiapa sebab dia tahu Dr Prida merupakan dalang kepada masalah berlaku dan juga orang bertanggungjawab ke atas kemalangan yang berlaku pada kawan baiknya. tapi itulah Asia lambat benar nak sedar kebenaran sebenar dan ambil masa yang lama juga untuk percaya pada Anantachai. 

Disebabkan campur tangan Anekchat, Asia selalu bermimpi tentang kehidupan masa lalunya dan memori paling tragis Ananchalee bersama Anantachai. Asia ni ambil masa yang panjang untuk terima kebenaran yang Anantachai adalah raja naga dan sedar perasaannya pada Anantachai.

The Bride Of Naga (2023) | Review Drama Thailand

banyak benda yang aku annoying dan tengok lompat-lompat sebab plot dia meleret dan watak jahat terlalu mendominasi jalan cerita. dari awal dah boleh teka Dr Prida ni jahat dan kepala kejahatannya adalah Anekchat. tapi itulah kemain licik dan bertahan sampai ke penghujung cerita untuk ditewaskan.

drama ni mengingatkan aku sikitlah pada drama korea The Bride of Hanbaek. apa yang aku boleh komen aku tengok drama ni sebab hero dia. jalan ceritanya dragging sangat, nak tunggu heroin terima semula hero dia pun berjanggut juga tunggu tapi jangan risaulah sebab pengakhirannya happy ending.

Post a Comment

2 Comments

  1. Dulu2 masa pepetang ada drama series from THai ammi jarang tgk sebab tak suka dengar bahasa dorang. Agak2 kalau ammi tengok cerita ni ammi boleh jatuh cinta tak dgn Thai series?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ammi suka layan drama romantik maybe boleh sangkut kot, bagi saya lakorn ni best kalau part cintan cintun ni, comel dan bersemut je tengok..haha

      Delete