Review Drama Korea | Its Okay To Not Be Okay (2020)


Title : Its Okay To Not Be Okay
Director : Park Shin Woo
Screenwriter : Jo Yong
Network : TVN / Netflix
Episodes : 16
Duration : 1 hour 15 minutes
Cast : Seo Yeji, Kim Soo Hyun, Oh Jung Se, Park Gyu Young,
Kang Gi Doong, Kim Joo Heon, Kim Min Kyung, Park Jin Joo


Its Okay To Not be Okay mengisahkan Moon Gang Tae (Kim Soohyun) pekerja community healthy di hospital psikiatry dalam pada masa yg sama menjaga abangnya Moon Sang Tae ygmengidap autism.

Moon Sang Tae mempunyai trauma pada rama-rama kerana pernah menjadi saksi pembunuhan kejam ibunya. gara-gara peristiwa tersebut, mereka berdua sering berpindah dan tidak tinggal di satu tempat lebih daripada tempoh setahun. Gang Tae juga selalu bertukar tempat kerja dalam tempoh tersebut.

Sang Tae mempunyai bakat melukis dan juga suka membaca, penulis kegemarannya adalah Ko Moonyoung.


Ko Mooyoung seorang penulis buku kanak-kanak terkenal dan agak psiko juga. selain menulis, Moonyoung ada masalah attitude dan juga masalah dengan wartawan tapi dia ni jenis tak kisah, asal ada masalah dia suruh manager dia yg uruskan semuanya dan deal dengan duit.

walaupun penampilan luar Ko Moonyoung nampak sangat bergaya dan mewah, itu semua untuk menutup personaliti dalamnya yg lemah. Moonyoung ada masalah antisocial personality disorder dan zaman kanak-kanak dia sangat menyedihkan.

emak Ko Moonyoung dibunuh bapanya dan dia sendiri hampir menjadi mangsa. ayahnya kini berada di hospital psikiatri dan sejak itu dia tidak pernah melawat bapanya. sebenarnya ada kisah lain juga sebalik peristiwa pembunuhan tersebut yg menjadi misteri dan tanda tanya dalam drama Its Okay To Not Be Okay.


mereka pertama kali bertemu apabila Moonyoung dijemput ke program yg diadakan di hospital Gang Tae pekerja dan diserang oleh seorang pesakit di situ.

sejak insiden tersebut, mereka kerap bertembung dan menyebabkan Moonyoung semakin obsess untuk mendapat Gang Tae.

dipendekkan cerita, mereka pernah tinggal di tempat yg sama waktu kecil dulu dan Gang Tae pernah crush pada Moonyoung. tapi bila dah besar ni Moonyoung pula terkejar-kejar Gang Tae.


Nam Joori bekerja di hospital psikiatri, pergi ke Seoul untuk bertemu Ko Moonyoung bagi mendapatkan kebenaran Moonyoung sebagai penjaga. rupa-rupanya mereka satu sekolah dulu tapi ada memori tak best juga antara mereka berdua ni.

tapi tujuan sebenar Joori ke Seoul adalah bertemu dengan Moon Gang Tae untuk mengajak Gangtae bekerja di hospital yg sama dan juga offer rumahnya sebagai tempat tinggal mereka jika Gang Tae dan Sang Tae pulang semula ke kampung halaman mereka. Joori ni dah lama minat pada Gang Tae.

finally Gang Tae decide untuk bawa Sang Tae pulang semula ke kampung mereka. salah satu sebabnya juga director OK Psychiatric Hospital setuju nak merawat trauma yg dihadapi Sang Tae. Moonyoung pula kembali ke situ dan tinggal di Curse Castle kerana Gang Tae.


dua episode pertama Its Okay To No Be Okay, dia punya visual dan editing memang another level, terpukau kejap. masuk episode seterusnya baru fokus pada jalan ceritanya. Gang Tae pula kerja di hospital psikiatri jadi banyak info dan terapi pasal penyakit mental yg ada dalam drama ni. 

yg paling penting watak utama dalam drama ni ada isu psikologi masing-masing. macam Gang Tae sejak kecil lagi, dia dah pikul amanah untuk jaga abangnya. banyak benda yg dia terpaksa korban dan pendam perasaan sendiri demi abangnya. Moonyoung pula trauma dengan ibunya sendiri dan bila kembali ke Curse Castle, dia dapat nightmare balik.

menariknya bila setiap watak ni yg ada kelemahan sendiri saling support each other untuk keluar daripada masalah psikologi mereka.


this one drama terbaik sebagai healing process baik dari segi jalan cerita mahupun skrip. drama yg bagus juga untuk ditonton untuk mereka yg berperang dengan masalah psikologi sebab banyak life lesson dan quotes menarik dalam drama ni. kita semua manusia so its okay to not be okay 😊

Post a Comment

33 Comments

  1. Ni memang currently jadi drama fav. Even dah habis pun takleh move on lagi 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. dialog dan watak semua sgt daebak, sebab tu kot tak boleh move on..haha

      Delete
  2. Memang drama paling ohsem.. suka sangat jalan cerita, cinematography dan pelakon dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. first impression pun dah awesome. macam mana la tak tersangkut nak terus follow..hehe

      Delete
  3. tak minat sangat tengok citer korea... penat baca translate... :D

    ReplyDelete
  4. Akak suka gila tengok drama Korea dan yang ini juga masuk carta best! Pelakon dia. Lokasi dia dan jalan cerita best. Semua sebab penyakit mental kan. Bagaimana mereka handle penyakit mental masing-masing tu yang best. Abang autism, Moon Young tu depression teruk, sacrifice abang yang penyabar dan konflik sekeliling pun blend well. Akak terharu bila abang dia tu berjaya berdikari. Masa dia biar adik dia pi bercuti tu. Nangis woooo.

    ReplyDelete
  5. i tak tgk lagi this story but people surrounding me been talking about it.. personality disorder buat i tertarik nak tgk cita ni

    ReplyDelete
  6. Macam best cerita ni. Selalu lalu dekat recommended tapi tak tengok-tengok sebab takut cerita bosan.

    ReplyDelete
  7. Really there will be a lot of life lessons to be learnt? Thanks for sharing. Will watch it soon.

    ReplyDelete
  8. Thank you for sharing your review about this drama. I am now binge watching it at Kissasians. KSH is a dream boat 😍😍😍😍😍😍😍😍

    ReplyDelete
  9. Bagus citer ni tgk tajuk pun dh catchy

    ReplyDelete
  10. Alamak drama Korea kita ni dah lah tak suka tengok cite korang ni kalau tengok pun movie Tran To Busan jer hehehehe... Pelakon semua kita tak kenal... Patut ramai rakyat Malaysia suka tonton drama ini..

    ReplyDelete
  11. Wahh jalan cerita dia best!! hehe tiba-tiba rindu nak layan Kdrama
    .
    Nice review!! ;) as always.. :3

    ReplyDelete
  12. Anak Sis berkali-kali suruh Sis tonton drama ni, tapi belum ada time nak tonton dan fokus, nanti mesti nak juga Sis tonton...

    ReplyDelete
  13. Cerita ni memang sangat best ^^ sampai dua kali saya tengok . hihi . followed here. https://youthayuju.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Halo Mba Tiara this the first time i visit your blog 😊😊

    And about this drama, lots of my friends talk about this too, but i don't even watch it yet. After reading this review, i realized that there are the similarities between this drama and it's okay that's love drama. One of them is talking about mental illness too.

    Im not good in English by the way, too bad i can't speak in Malay but i understand it, so that's why i use English in commenting this post. Lastly i wanna say, nice review mba Tiara 😆

    ReplyDelete
  15. belum tertengok lagi drama ni... tunggu turn lagi hahaha

    ReplyDelete
  16. Dah layan Kdrama ni. memang best story line dan moral dalam drama ni. bagus untuk emosi

    ReplyDelete
  17. menarik cerita tu dan anak2 pun cakap sedap tapi x sempat nak tengok...mungkin nanti2 la kot

    ReplyDelete
  18. ramai yang bg feedback cerita ni best..jalan cerita dia banyak juga pegajaran yang boleh diambil

    ReplyDelete
  19. suka betul part anak menteri masuk hospital sakit jiwa tu sebab dia sentuh isu toxic parents.

    ReplyDelete
  20. It is about healing eh? I would love to watch this - perhaps this weekend and binge watching the series. Thanks for the recommendation

    ReplyDelete
  21. Blm tengok lg sbb kalau crita Korea atau Mandarin, akak suka period drama. Tapi kdg2 tjebak jg dgn drama moden, hihihi.

    ReplyDelete
  22. pernah tengok iklan ni kat netflix. tapi tak tertonton lagi

    ReplyDelete
  23. Hot trending citer ni.. cinematography menarik, lokasi cecantik dan pelakon dia mantap superb natural lakonan mereka

    ReplyDelete
  24. Ada tengok sikit-sikit kat youtube. Ada masa nanti nak layan.

    ReplyDelete
  25. the best K drama kot untuk tahun ni. Haha

    ReplyDelete
  26. Banyaknya list to watch. Ada few yang adik suruh tengok. Dan It's Okay To Not Be Okay ni berkali-kali dia suruh tengok. Ni ada review mcm ni, kena tengok jugalah.

    ReplyDelete
  27. Dok cari masa nak tengok Its Okay Not To Be Okay ni... baru tengok trailer dan baca sinopsis baru-baru ni pun dah excited rasanya nak tengok... lepas baca review Tiara Sapphire semakin bertambah-tambah keterujaan ni... okay, dengan pantas, terus set time... hehehehe...

    ReplyDelete
  28. cerita ini memang kegemaran Dina!

    ReplyDelete