The Root (2022) | Review Drama Thailand

The Root (2022) | Review Drama Thailand

Title : The Root
Director : Ekkasit Trakulkasemsuk
Screenwriter: Wanwipa Samngamjam
Network : Channel 3/ Netflix
Release Date : 20 October 2022
Episodes : 12
Duration : 1 hour 30 minutes
Cast : Cris Horwang️️️️️️, Kao Supassara, Louis Scott, Pachara Chirathivat, Nattasha Bunprachom, Rasee Wacharapolmek, Ping Lumpraploeng, Vorarit Fuangarome

The Root (2022) | Review Drama Thailand

The Root mengisahkan Sai (Kao Supassara) yang sejak kecil lagi diambil sebagai anak angkat oleh bapa Rangrong. Setelah bapa angkatnya meninggal dunia, kehidupannya berubah dan dia berusaha untuk melarikan diri daripada dikawal oleh Rangrong (Cris Horwang).

Semua usahanya gagal apabila setiap kali itu juga kakak angkatnya berjaya menjejaki dia. Malah Rangrong mengugut jika Sai melarikan diri lagi, dia akan berhenti menanggung pembiayaan kos rawatan bapa Sai dan tiga adik lelaki Sai yang masih lagi bersekolah.

The Root (2022) | Review Drama Thailand

Sejak Sai masuk ke dalam keluarganya, Rangrong melayan Sai dengan sangat baik seperti adik kandung sendiri dan hubungan mereka sangat rapat. Rangrong berubah apabila didera dan dipukul oleh suaminya, sejak itu dia membenci lelaki dan mengawal ketat kehidupan Sai.

mula-mula aku ingatkan Sai kena sexual harassment dengan bapa angkatnya rupanya kakak angkat punya kerja. Sai memang sayang Rangrong seperti kakak sendiri tapi tak boleh terima bila Rangrong ada perasaan padanya, dalam erti kata lain lesbian.

kesian dengan Sai sebab Rangrong dah jadi terlalu obsess dengan dia sampai Rong stopkan dia belajar di kolej sebab tak nak ada lelaki yang dekat dengan dia. nak lari pun tak boleh sebab Rong dah ugut Sai dengan keluarga.

The Root (2022) | Review Drama Thailand

luarannya Rangrong nampak baik sangat, cakap dengan orang pun kemain lembut dan penuh sopan plus dia mewarisi harta peninggalan bapanya sebab tu tak susah Rong nak control keluarga Sai dan orang lain.

sampaikan pembantu rumah dan bapa Sai marahkan Sai sebab tak kenang budi dan kurang ajar dengan Rangrong padahal masing-masing tak tahu yang Sai didera mental dan emosi gara-gara Rangrong yang menjadi terlampau obsess.

The Root (2022) | Review Drama Thailand

Ripdin (Peach Pachara) pada mulanya mengekori Sai sebab telah salah faham ingatkan Sai kekasih gelap teman lelaki kakaknya. Ripdin kemudiannya jadi penasaran untuk tahu siapa Sai dan apa hubungan Sai dengan Rangrong.

bila ayah Sai dapat tahu apa yang Rangrong dah buat kat anaknya, memang terkejutlah bapa Sai terus dia suruh anaknya larikan diri dari Rangrong. waktu ni Sai tekad untuk pergi ke Chiang Mai dengan bantuan Ripdin.

tapi itulah Rangrong pula licik dan gila, takkan mudah dia nak lepaskan Sai. bila dapat tahu Ripdin tolong Sai, Rangrong guna dia punya duit dan kabel untuk ugut bisnes keluarga Ripdin.

The Root (2022) | Review Drama Thailand

kisah yang lain pula, Rida (Louis Scott) ada masalah dengan perkahwinannya apabila kakak dan isterinya tak sebulu. plot Rida ni boleh tahan complicated juga tapi dia antara orang yang cuba tolong Sai.

Rida bekerja di luar bandar, dalam tempoh tersebut isterinya ada hubungan dengan lelaki lain tanpa pengetahuan Rida. kakaknya pula licik juga dan ada persaingan bisnes dengan Rangrong. 

The Root (2022) | Review Drama Thailand

aku tengok drama ni separuh jalan je sebab complicated betul jalan ceritanya dan sakit kepala tengok perangai orang yang mental tak berapa stabil dalam drama. drama ni juga banyak sangat watak dan subplot dalam setiap episod, sebab tu aku rasa serabut tak boleh nak fokus dengan mostly watak diayang toxic.

jalan cerita The Root bukan pasal hubungan terlarang Rangrong tapi disebabkan Rangrong trauma dengan perangai lelaki dayus, dia tak boleh terima Sai disakiti oleh kaum adam lagi-lagi bila dengar hasrat bapanya sebelum meninggal sebab tu Rangrong jadi terlalu obsess dan overprotective pada Sai.

Post a Comment

0 Comments