The Stone of Affection (2023) | Review Lakorn

The Stone of Affection (2023)

Title : Manee Morana
Englisht Title : The Stone of Affection
Director : Banjong Sintanamongkolgul
Network : GMM One
Release Date : 24 January 2023
Episodes : 15
Duration : 70 minutes
Genre : Mystery, Romance, Supernatural
Cast : New Thitipoon, Bua Nalinthip, Ben Raviyanun, Chopin Noochintra, Fon Sananthachat, Big Sarut, Fresh Arisara, Puri Hiranpruek, Pym Pympan

The Stone of Affection (2023)

Mengisahkan Ploy (Bua Nalinthip) yang menguruskan perniagaannya di Bangkok pulang ke kampung setelah mendapat panggilan telefon dari neneknya mengatakan berlaku pembunuhan di lombong terbiar milik keluarga mereka.

Tak lama kemudian kecoh pula orang gaji keluarga Ploy membunuh suami sendiri. Orang gaji tu cakap suami dia bawa balik cincin dari gua lombong tersebut dan dia dihasut oleh hantu tersebut. belum selesai kes tersebut, orang gaji Ploy membunuh diri ketika dalam tahanan polis.

Phumin (New Thitipoom), pengawai polis yang menyiasat kes pembunuhan tersebut, dia sendiri pening nak siasat bila buktinya jelas tapi suspek mengatakan semua ini angkara hantu.

The Stone of Affection (2023)

Mookda (Ben Raviyanun) adalah roh jahat yang telah lama terperangkap dalam gua tersebut dan bangkit semula untuk membalas dendam. targetnya adalah Ploy dan Phumin.

Bila jadi hantu pun tak berapa nak power so dia bunuh orang untuk jadi lebih power sebab tu ramai yang tanpa sedar sudah menjadi mangsa dia.

first episod ingatkan si Mookda ni hantu tersakiti ke sebab beratus tahun kau punya dendam rupa-rupanya salah sendiri juga tak berapa nak cerdik.

The Stone of Affection (2023)

Nak dijadikan cerita alkisahnya Ploy dan Phumin kelahiran semula Phailin dan Pruek. Phailin ni adik Mookda lain mak. so Mookda ni tak puas hati bila jejaka idamannya, Pruek memilih Phailin sebagai suri hatinya.

Mookda yang marah terpengaruh dengan orang gaji dia dan akhirnya dia berjaya merampas Pruek dengan menggunakan ilmu hitam. tapi Phailin dan emaknya berjaya patahkan sihir tersebut dan bebaskan Pruek dari pengaruh ubat pengasih.

Pengakhirannya, Mookda masih lagi belum berputus asa cuba belajar ilmu hitam yang akhirnya memakan dirinya sehingga terbunuh dan bertukar menjadi roh jahat.

The Stone of Affection (2023)

aku try tengok drama ni sebab Bua tapi meh..tak sampai episod 4 aku give up sebab rasa tak berbaloi nak follow storyline macam ni. dalam 4 episod yang aku tengok tu, plot dia asyik repeat ulang benda yang sama dan skrip pun membosankan. 

ceritanya banyak fokus pada hantu Mookda ni yang bagi aku sangat annoying sebab point dia balas dendam bukan sebab kena khianat tapi kebodohan diri yang terlalu obses dengan Pruek. sendiri yang bodoh pastu nak salahkan orang lain. 

Baca juga: Drama Khun Mae Suam Roy lakonan Bua Nanlinthip dan Pop Karnthip


plot drama ni banyak recycle dari lakorn lain sebab cerita dia senang sangat nak teka, terlalu meleret dan bosan asyik ulang benda yang sama. kesimpulannya tak berbaloi nak buang masa dengan drama macam ni.

Post a Comment

0 Comments